Hvor kan man få hjælp?

Specifikke ressourcer til din situation

Handicap og særlige behov

Har du et handicap eller et særligt behov eks. ordblindhed, så kan du altid tale med en studievejleder om dine studiebehov. Derudover kan du søge handicaptillæg til din SU og Specialpædagogisk Støtte (SPS) i form at tekniske hjælpemidler, støttetimer, ergonomiske hjælpemidler, eller om særlige prøvevilkår til dine eksamener

Fagforening

En fagforening rådgiver, hjælper og forhandler løn- og ansættelses-forhold for dets medlemmer. Det er en interesseorganisation, som aktivt forsøger at påvirke arbejdsmarked og uddannelsesforhold til gavn for dets medlemmer. Nogle fagforen-inger tilbyder nedsat medlemskabs pris til studerende og tilbud så som billige studie-forsikringer.

Hvis du vil vide mere om fagforen-inger, så kan du læse mere under modul 2 i lektionen “Fagforeninger og A-kasser”

RUC Studenterpræsten

Hvis man har behov for at tale med nogen, så kan man altid booke en samtale med universitets-præsten, for at komme af med det du holder inde. Samtalerne er gratis, hun har tavshedspligt og du kan få det antal samtaler, du ønsker. Måske ønsker du at være i et rum, hvor i ikke har travlt (samtaler på op til halvanden time pr. gang), og har du mere på hjerte, bestiller du blot en ny tid. Her er der plads til samtaler om stress, usikkerhedder, følelser af sorg, tab eller bare at være ked af det. Du kan også drøfte følelser om ikke at være ‘god nok’, venskabsgrupper der er svære at navigere i eller problemer i projektgruppen mm.  Samtalerne kan have fokus på perspektivforandring. Nye forståelser kan opstå, der gør en forskel, og hun tilbyder også eksistentielle og filosofiske samtaler. kontakt upe@ruc.dk for at booke en samtale.

  • En studiemiljøtutor er bindeledet mellem de nye studerende og universitetet. De arbejder tæt sammen med holdets holdkoordinator og involverer sig faglig og socialt i holdets og den enkelte studerens trivsel.  
    Din studiemiljøtutor kan hjælpe jer med at arrangere events, give tips og tricks til akademiske ressourcer, understøtte kommunikation med undervisere og hjælpe nye studerende med at falde til. Man kan typisk også spørge dem om hjælp, hvis man er i tvivl om hvor man skal henvende sig til med sine problemer, så de kan pege dig i den rigtige retning.

  • I Student Hub er der mulighed for at få svar på en række studierelevante spørgsmål. Der er flere forskellige slags medarbejdere, som kan hjælpe jer på forskellige områder.

    • Studievejleder - Samtaler om studieplanlægning, muligheder på studiet eller hvad der fylder i dit liv lige nu

    • Studieadministrativ medarbejder - Hjælper med tilmelding af projekter, kurser og eksamener, men kan også besvare spørgsmål om merit, orlov, optag, SU mm.

    • Karrierevejleder - Kan tale og hjælpe dig med hvilke karrieremuligheder du har efter uddannelsen, hvordan man får et studiejob, formidling af dine faglige kompetencer, hvordan man kan lave et projekt i samarbejde med en virksomhed mm.

    • International koordinator - Kan tale om og hjælpe dig med at søge om at komme på udveksling

    Hvis du vil vide mere, så kan du se en video om Student Hub inde på How to RUC under “Student Hub & service desk”

  • Man kan få vejledning omkring SU på SU kontoret på det givne uddannelsessted man er aktivt studerende. Her kan man få hjælp til hvordan man søger SU, hvilke regler der er, spørgsmål til udbetaling, ændringer i SU, SU-lån og ungdomskort.

    RUC SU-kontoret’s kontaktinformation:

    Telefon: 4674 3461 - Mandag-fredag kl. 10.00-12.00
    Mail: su@ruc.dk

  • Du finder Studie- og karrierevejledningen i StudentHub, hvor de kan hjælpe med alt, lige fra hvordan du skal tilrettelægge dit studieforløb til dispensationsmuligheder, praktik, studiejob og karrieremuligheder. Kig forbi, hvis du har brug for vejledning under dit studie på RUC.

  • Servicedesk kan hjælpe med mange tekniske problemer så som strømafbrydelser, ansøgninger om festtilladelser, mistet eller stjålet inventar (eks. borde), problemer med internetforbindelsen, mistet studiekort, udlån af lyd- og videoudstyr mm.

    Har du behov for assistance inden for disse områder, kan du kontakte Servicedesk for at få løst problemet. Service desk ligger i bygning 03 og har åbent 08:00-16:00 man-fre.

Børn

Hvis du har eller får børn under dit studie, så kan du få ekstra SU-klip eller forsørger tillæg. Derudover er der både vuggestuer, børnehaver og folkeskoler tæt på RUC.

Studenterrådet

Er du stødt ind i et problem på dit studie? Det kan være, at du f.eks. føler dig uretfærdigt behandlet? Du har måske en god idé til at forbedre studiemiljøet? Så er vi her for at hjælpe dig. Studenterrådet holder til på første sal i bygning 13 (Studenterhuset).

Krænkelser

RUC har en nul-tolerancepolitik over for mishandling af enhver art. Hvis du oplever krænkende adfærd, kan du kontakte Take-care@ruc.dk. Så vil HR-afdelingen på RUC modtage din e-mail og håndtere sagen.

Eksamensangst

Hvis du kæmper med eksamensangst kan du få støtte og hjælp til at håndtere dette på den officielle studenterrådgivningens hjemmeside

Studenterrådgivningen

Studenterrådgivningen på RUC tilbyder hjælp i form af samtaleforløb hos psykolog og socialrådgiver Samtalerne kan have karakter af terapi, coaching, rådgivning og kan være relevant i forbindelse med stress, studietvivl, nedtrykthed og depression, eksamensangst, udfordringer med studiestart, perfektionisme, tab og sorg, specialeproblemer, koncentrationsproblemer, gruppekonflikter, og meget mere. Tilbuddet er gratis og anonymt og gives enten i form af individuelle samtaler eller som gruppeforløb. Kontakt dem gennem deres hjemmeside