Overgangen fra elev til studerende kan være fyldt med forvirring og bekymringer, da man nu træder ind i en ny rolle, som meget ligner den, man tidligere har været i. Dette modul indeholder derfor vidensbyrd fra studerende, om hvordan det var at starte på en videregående uddannelse.
En ny begyndelse
Jeg var meget nervøs da jeg startede, og jeg kan huske at jeg synes at det var overvældende, fordi jeg have været ret lang tid væk fra skolebænken. Så det at starte på universitetet var jeg meget nervøs for, i forhold til om jeg var klog nok, god nok og sådan noget. Men så mødte man op den første dag af introperioden, og man blev bare mødt af de sødeste ansigter. Der følte man sig allerede ret tryg, hvilket gjorde at jeg hurtigt glemte mine bekymringer, og det var vildt nice.
Da undervisningen så begyndte, kan jeg huske at jeg var meget sådan ‘Okay wow kan verden se sådan her ud?’. Det var en virkelig vild ting at begynde på universitetet, fordi det udviddede min videnshorisont. Det kunne jeg især mærke, fordi man begyndte at få de her helt nye relationer, både fagligt og socialt, hvor man kunne snakke om alle mulige faglige ting men også snuppe en kop kaffe eller øl i RUCbar bagefter.
Astrid
kandidatstuderende på kulturmødestudier
At finde et sted at høre til
Jeg var meget nervøs for, om universitetet var et sted hvor jeg hørte til. Men til min overraskelse kunne jeg allerede efter to uger mærke at jeg var landet det rette sted. Jeg var fuldstændig hooked på den måde RUC gjorde tingene på. Jeg blev vildt inspireret af de ting vi lærte i undervisningen og de tekster vi arbejdede med i kurserne og projektarbejdet. Det pirrede min nysgerrighed i mennesket og gav mig en ny form for selvtillid i mig selv som person og som studerende på et universitet.
Udover den fornyede selvtillid, har jeg også fået et utroligt værdifuldt netværk af mennesker, jeg i dag kan kalde mine venner. Til Trods for mine bekymringer for at starte på en akademisk uddannelse, mødte jeg dette nye kapitel i mit liv med åbne arme og et stort smil, hvilket jeg den dag i dag er utrolig taknemmelig for. Gør dig selv den tjeneste at være nysgerrig på dit studie, giv dig selv lov til at lave fejl. Så er jeg ikke et sekund i tvivl om at det kommer helt af sig selv.
Victor
3. Semester studerende på den samfundsfaglige bachelor
Anders
5. Semester studerende på den humanistiske bachelor
En ny måde at arbejde på
Jeg var spændt men også lidt bekymret over projektarbejdsformen da jeg startede på RUC sidste år, fordi jeg i gymnasiet ofte oplevede en skæv arbejdsfordeling, når det kom til gruppearbejde. Jeg kan forestille mig at nogle af jer måske har samme bekymringer. Men frygt ej. Det er slet ikke så slemt som man kan frygte. Da projektarbejdet på RUC fylder halvdelen af uddannelsen, får vi en rigtig grundig indføring i hvordan man bedst muligt udnytter projektarbejdet til at styrke ens faglighed, både i det emne man arbejder med, men også i at styre og koordinere en arbejdsproces med ens gruppe.
Jeg har ind til videre skrevet to projekter, og jeg begynder virkelig at forstå hvorfor vi bruger så meget af vores uddannelse på den her arbejdsform. Det har virkelig styrket mine kompetencer inden for langsigtet planlægning, løbende evaluering og generelt samarbejde med andre mennesker. Noget som er utrolig værdifuldt i alle dele af ens liv. Jeg prøver ikke at glorificere gruppearbejdet, for det kan være virkelig hårdt - Men hvis man tør at gå helhjertet ind i det, er det så værdifuldt